tisdag 19 april 2016

Bygga ett uthus med pannmur och pizzaugn!

Tjena!

Detta är en tanke jag haft ett tag nu. Jag kommer inte börja i år eftersom jag bara får plats med huset som är 15 kvm och ska byggas i ytongsten bakom garaget på föreningens mark. Jag har fått ok ifrån föreningen men jag måste även låta lantmäteriet rita om detaljplanen = SVINDYRT. Nåja men till huset då. Det blir en gjuten platta med ytongväggar som jag murar själv. Ingången kommer vara en stor öppning med skjutfönster kanske 160 x 210. Inne ska det finnas en skorsten med 2 pipor eftersom det ska få plats både en pannmur och en pizzaugn. Pannmur har jag funderat på länge. När jag jobbade en sommar i skogen i Idre för många år sedan bodde vi i en off grid stuga. Duschen var primitiv men väldigt funkis.Vi hämtade vatten ifrån sjön (ca 20 meter) fyllde pannmuren och eldade på ordentligt. Sedan tog vi kallt vatten ifrån sjön och blandade med varmt vatten så det blev behagligt. Duschen bestod i en hink med 10 borrade hål och ett rep så den kunde firas upp ovanför huvudet. Sen var det bara att tvätta sig. Pannmuren kan användas till mycket, tvätta kläder i, koka större mängd dricksvatten, dusch vatten, diska i ja och många fler saker. Pizzaugnen av typ nedan kan du använda för brödbak, pizza (såklart), övrig matlagning med bara ved som bränsle. Perfekt för en myskväll med vännerna och sitta därute med öl och laga pizza. Med detta hus underlättar det mycket om det blir ett större haveri på elnätet.

Pizzaugnen jag tittat på finns här! och pannmuren här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar