torsdag 7 april 2016

Vaska guld

Japp! nu är det inte långt kvar innan guldvaskar säsongen sätter igång! Det finns lika mycket guld i marken i Sverige som i Klondyke. Men vi har ingen guldvaskar kultur här. Nu har det börjat dyka upp lite vaskare här och där. Pratade till och med med en kille som hade investerat i en 2,5" dredge. Det är ca 40 000:- med lite tillbehör så guld verkar det finnas därute. Själv är jag en nybörjare inom ämnet men jag har redan köpt på mig både pannor och ränna. Så när värmen kommer beger jag mig ut i åar och vattendrag för att vaska. Inget jag förväntar mig att bli miljonär på men det är en väldigt trevlig hobby. Men att sitta där med pannan och du ser guldet glänsa fram under svart sanden får verkligen pulsen att gå upp. jag ska ge dig några tips om hur du bäst börjar, och var du hittar intressant information. Först och främst ska du besöka Guldström i Vetlanda. De har allt plus en enorm kunskap om ämnet med erfarenheter ifrån hela världen. Det finns en camping på området och om övernattnings möjligheter i stuga eller vindskydd om jag inte minns fel. Kom när de öppnar, en kurs i guldvaskning + lån av stövlar och utrustning kostar ca 400:- för en vuxen. Då får du med dig guldet du vaskar i en flaska på kvällen när du är färdig. De fixar luncher och har bra möjligheter för grillning också. På deras hemsida finns ALLT och lite till kolla här Guldströms. Nå vart ska du vaska i Sverige och hur vet du att det finns guld? Guldkartorna såklart. Det finns guldkartor där olika "organisationer" har vaskat och graderat terräng.










Du hittar dessa kartor på http://www.vaskaguld.nu/ under prospektering/kartor. Här kan du se hur mycket guld du har i markerna kring dig. Svart stor prick är allra bäst. Nere i Vetlanda har de ingen stor svart prick men ändå massor av guld i marken. skulle vara intressant och hitta ett bra läge mitt i en av de svarta prickarna :-). Med vaskning får du både frisk luft, naturupplevelse och spänning så jag kan varmt rekommendera en tripp till Ädelfors strax utanför Vetlanda.

Här kommer en liten video av en dredge!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar